Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου 2020

Έξοδος

Έξοδος

Η Έξοδος είναι ένα από τα βιβλία του κανόνα της Παλαιάς Διαθήκης. Στον ιουδαϊκό κανόνα συναριθμείται μεταξύ των πέντε πρώτων βιβλίων, που απαρτίζουν την συλλογή του Νόμου. Ομοίως και στον αντίστοιχο ελληνικό κανόνα συγκαταλέγεται μεταξύ των πέντε πρώτων βιβλίων που αποκαλούνται Πεντάτευχος, και εντάσσεται στη συλλογή των Ιστορικών Βιβλίων.

To δεύτερο βιβλίο της Πεντατεύχου, η Έξοδος, περιέχει την ιστορία του Ισραηλιτικού λαού από τη γέννηση του Μωυσή έως την κατασκευή της Σκηνής του Μαρτυρίου κατά το δεύτερο έτος από την έξοδο. Η ιστορική και χρονολογική τοποθέτηση των γεγονότων που περιγράφει η Έξοδος δεν μπορεί να γίνει με μεγάλη ακρίβεια. Όσον αφορά το βασικότερο γεγονός του βιβλίου που είναι η έξοδος από την Αίγυπτο, η θαυματουργική διάβαση της Ερυθράς Θάλασσας και το ταξίδι των Ισραηλιτών μέχρι το Σίνα, επικρατέστερη σήμερα χρονολογία θεωρείται τα μέσα του 13ου αιώνα π.Χ., μάλλον στα πρώτα χρόνια της βασιλείας του Φαραώ Μερνεπτά, διαδόχου του Ραμσή Β΄, ο οποίος θα πρέπει να ήταν ο Φαραώ που καταδυνάστευσε τους Εβραίους, οι οποίοι ζούσαν ως δούλοι στην Αίγυπτο.

Οι ισραηλίτες φεύγουν τελικά από την Αίγυπτο υπό την ηγεσία του Μωυσή που ήταν και ο πνευματικός οδηγός του λαού. Η ιστορία της Εξόδου δεν αφορά πλέον μεμονωμένα άτομα ή οικογένειες (όπως στη Γένεση αλλά ολόκληρο λαό, του οποίου οι τύχες περιγράφονται στο βιβλίο αυτό. Η επίσημη ανάδειξη του λαού αυτού σε "λαόν περιούσιον", πραγματοποιείται κατά τη συναφθείσα Διαθήκη μεταξύ Θεού και Ισραήλ στο Σινά, διαθήκη που προτυπώνει την μελλοντική Καινή Διαθήκη[2]. Στις διηγήσεις της Εξόδου ο Θεός αποκαλύπτει για πρώτη φορά το όνομα Του (Γιαχβέ ή "ο Ων" σύμφωνα με την ελληνική Μετάφραση των Εβδομήκοντα) αλλά και το σκοπό των ενεργειών του στον κόσμο, που δεν είναι άλλος από τη σωτηρία της ανθρωπότητας, με τη συναίνεση όμως και τη συνεργασία των ίδιων των ανθρώπων. Ο Ισραήλ μετά από σαράντα χρόνια περιπλανήσεως φτάνει στη Χαναάν, τη Γη της επαγγελίας χωρίς να εγκατασταθεί ακόμη α' αυτή. Το βιβλίο της Εξόδου τελειώνει με την ολοκλήρωση της Σκηνής του Μαρτυρίου, δηλ. του φορητού ναού των Εβραίων, που κατασκυάσθηκε στην έρημο από το Μωϋσή για τη λατρεία του Θεού.

Τα βασικά θέματα τα οποία πραγματεύεται το βιβλίο της Εξόδου είναι:

Η αποκάλυψη του ονόματος του Θεού,

Η εξαγορά και η λύτρωση του ιστορικού Ισραήλ,

Η Διαθήκη του Γιαχβέ με τον περιούσιο λαό του,

Ο Νόμος του Θεού (Δεκάλογος-Βιβλίο Διαθήκης),

Η θεία λατρεία στη Γιαχβική θρησκεία.

Από θεολογικής πλευράς, η Καινή Διαθήκη ερμηνεύει τυπολογικά πολλά από τα συμβάντα της Εξόδου· για παράδειγμα, ο Απόστολος Παύλος στο Α΄ Κορ. 10:2-4 συσχετίζει την μεν διάβαση της Ερυθράς θάλασσας προς το χριστιανικό βάπτισμα, το δε μάννα και το ύδωρ του Χωρήβ (Έξ. 17:6) προς την θεία Ευχαριστία και στο Α΄ Κορ. 5:7 ονομάζει τον θυσιασθέντα Χριστό "πάσχα ημών". Στο Ευαγγέλιο του Ιωάννη, ο Μεσσίας είναι ο νέος Μωϋσής (1:17. 3:14) και ο Ιησούς αντιπαραβάλλει τον εαυτό του προς το μάννα της ερήμου (6:32 κ.ε.).

Όσον αφορά στη Λειτουργική χρήση της Εξόδου στην Ορθόδοξη Εκκλησία, από το βιβλίο διαβάζονται οι ενότητες που περιγράφουν τη ζωή των Ισραηλιτών στην Αίγυπτο (Έξ. 1:1-20), τη γιορτή του Πάσχα (Έξ. 12:1-11), τη διάβαση της Ερυθράς θάλασσας και το δοξολογικό ύμνο του Μωυσή (Έξ. 13:20-15:19), τη θεοφάνεια του Σινά, την παράδοση των πλακών της Διαθήκης, τον τελετουργικό νόμο και διάφορες διατάξεις (Έξ. 19:10-19. 24:12-18. 34:4-6:8. 40:1-38).

Συγγραφέας, τόπος, χρόνος

Για την Πεντάτευχο συνολικά

Από τον 16ο αιώνα πάντως, εκφράστηκαν οι πρώτες επιστημονικές αμφιβολίες για τη μωσαϊκή προέλευση συνόλου ή μέρους της πεντατεύχου οι οποίες κατέληξαν μετά από συστηματική έρευνα, στη θεωρία των τεσσάρων πηγών, η οποία βρίσκεται σε επιστημονική ισχύ από τα τέλη του 19ου αιώνα. Συμφωνά μ' αυτή, η Πεντάτευχος δεν αποτελεί έργο ενός συγγραφέα και μιας εποχής, αλλά είναι έργο σύνθετο. Απαρτίζεται από υλικό το όποιο από την προφορική μεταβιβάσθηκε στη γραπτή παράδοση και απετέλεσε τις τέσσερις αυτές πηγές, που συνθέτουν το περιεχόμενο της:

Η Γιαχβική πηγή (χαρακτηρίζεται διεθνώς με το γράμμα J), που είναι η αρχαιότερη (9ος αιώνας π.Χ.), περιέχει αφηγηματικό κυρίως αλλά και νομικό υλικό.

Η Ελωχιμική πηγή (χαρακτηρίζεται με το γράμμα E) (7ος αιώνας π.Χ.), περιέχει επίσης αφηγηματικό και νομικό υλικό.

Ο Δευτερονομιστής (χαρακτηρίζεται με το γράμμα D) (7ος αιώνας π.Χ.), περιέχει νομικό υλικό.

Ο Ιερατικός Κώδικας (χαρακτηρίζεται με το γράμμα P) (5ος αιώνας π.Χ.), περιέχει κυρίως τελετουργικό υλικό.

Η σύνθεση των πηγών αυτών για τον απαρτισμό της Πεντατεύχου πιστεύεται ότι ακολούθησε την εξής πορεία: Αρχικά ενώθηκαν οι πηγές J και Ε σ' ένα ενιαίο κείμενο (JΕ), στο οποίο κάποιος συντάκτης, που το επεξεργάσθηκε, ενσωμάτωσε την πηγή D. Έτσι προέκυψε η σύνθεση JED, στην οποία αργότερα ένας άλλος συντάκτης πρόσθεσε την πηγή P, με αποτέλεσμα να σχηματισθεί η τελική σύνθεση της Πεντατεύχου (JEDP).

Ασφαλώς, το σημαντικό ερώτημα που τίθεται είναι, ποια η σχέση του Μωυσή, που έζησε κατά τον 13ο αι. π.Χ., με την Πεντάτευχο, που η παράδοση του αποδίδει. Η απάντηση είναι πως ενώ είναι γνωστά η χρονολογία και το περιβάλλον στο οποίο διαμορφώθηκαν οι παραπάνω παραδόσεις, δεν είναι όμως γνωστή η πρώτη τους πηγή, η οποία για την Ελωχιμική και Γιαχβική παράδοση πρέπει να είναι κοινή. Το ίδιο συμβαίνει και με τα άλλα τεμάχια της Πεντατεύχου τα οποία παρά τις διαφορές τους, φαίνεται ότι παρέχουν νομικά και λατρευτικά στοιχεία της ίδιας θρησκείας και λατρείας και ανάγονται στην εποχή της συστάσεως του ισραηλιτικού λαού. Εκεί όμως, δεσπόζουν τα γεγονότα του Σινά και κατά ομόφωνη διαχρονική συνείδηση, η παρουσία του Μωυσή ως θρησκευτικού αρχηγού και ερμηνευτή, ως "η ψυχή της Πεντατεύχου...Αυτό τον ιστορικό ρόλο θέλει να εκφράσει η παράδοση συνδέοντας την Πεντάτευχο με το όνομα του Μωυσή". Αν και θα ήταν μάταιο "να προσπαθήσωμεν να καθορίσωμεν την έκτασιν της πρώτης ταύτης καταγραφής", όμως μπορούμε να διαπιστώσουμε "την πρωταρχικήν μωσαϊκήν προέλευσιν των παραδόσεων" που έμειναν "αναπόσπαστοι εκ του βίου του λαού και...διετήρησαν τον ουσιαστικόν χαρακτήρα της μωσαϊκής των προελεύσεως".


Για την Έξοδο ειδικότερα

Η φιλολογική εξέταση του βιβλίου μαρτυρά ότι η παράδοση της Εξόδου δεν καταγράφτηκε αμέσως, αλλά σε διάφορες χρονικές περιόδους. Η τελική μορφή του βιβλίου, όπως αυτό παρουσιάζεται σήμερα, είναι πολύ μεταγενέστερη του 13ου αι. π.Χ. και στην πραγματικότητα, όπως οι επιστήμονες έχουν δείξει, έχει αποκρυσταλλωθεί μετά την Βαβυλώνια αιχμαλωσία (6ος αι. π.Χ.). Σύμφωνα με τους επιστήμονες, διακρίνονται τρεις κύριες πηγές στη σύνθεσή της, οι J, E και P (βλ. πιο πάνω).


Γεγονότα που ξεχωρίζουν

Η αποκάλυψη του τετραγράμματου θείου ονόματος (Έξ. 3:13-15): "...Εγώ είμαι ο Ων...ο Θεός των πατέρων σας, ο Θεός του Αβραάμ, ο Θεός του Ισαάκ, ο Θεός του Ιακώβ" (στ. 14).

Ο Δεκάλογος ή οι Δέκα εντολές (Έξ. 20:1-17).

Οι Δέκα πληγές του Φαραώ (Έξ. κεφ. 7-11).

Ο νόμος της ανταπόδοσης (Έξ. 21:24): "οφθαλμόν αντί οφθαλμού οδόντα αντί οδόντος...".


Διάγραμμα περιεχομένου

Το περιεχόμενο του βιβλίου αποτελείται από 40 κεφάλαια:

Α΄ ΜΕΡΟΣ - Τα προ της εξόδου γεγονότα (1:1-12:26).

1:1-1:22: Τα κατά των Ισραηλιτών μέτρα του νέου Φαραώ.

2:1-4:17: Διάσωση, ανατροφή, φυγή στη Μαδιάμ και κλήση του Μωυσή.

4:18-7:13: Μωυσής και Ααρών στον Φαραώ.

7:14-12:36: Οι δέκα πληγές της Αιγύπτου, προετοιμασία για την αναχώρηση.

Β΄ ΜΕΡΟΣ - Τα κατά την έξοδο μέχρι τη νομοδοσία (12:37-18:27).

12:37-15:21: Αναχώρηση των Ισραηλιτών από την Αίγυπτο, διάβαση της ερυθράς θάλασσας και επινίκιος ύμνος του Μωυσή.

15:22-17:7: Θαυμαστή διατροφή των Ισραηλιτών στην έρημο.

17:8-18:27: Η κατά των Αμαληκιτών νίκη, διορισμός Κριτών.

Γ΄ ΜΕΡΟΣ - Η νομοδοσία και τα μετ' αυτήν (19:1-40:38).

19:1-20:26: Θεοφάνεια και Δεκάλογος.

21:1-23:32: Διάφορες θρησκευτικές, ηθικές και κοινωνικές διατάξεις.

24:1-31:18: Επικύρωση της διαθήκης, διατάξεις περί λατρείας, λατρευτικών σκευών, αμφιέσεων ιερέων, θυσιών, θυμιάματος και Σαββάτου.

32:1-40:38: Αποστασία των Ισραηλιτών, ανανέωση της διαθήκης και λοιπές λατρευτικές διατάξεις και εισφορές προς κατασκευή της σκηνής του Μαρτυρίου, σκευών και εξαρτημάτων αυτής.

 


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ Η ΚΛΗΣΗ ΤΟΥ ΜΩΥΣΗ

ΚΕΦ. 1: Η ΚΑΤΑΠΙΕΣΗ ΤΩΝ ΙΣΡΑΗΛΙΤΩΝ ΣΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ

ΚΕΦ. 2: Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΜΩΥΣΗ

ΚΕΦ. 2: Ο ΜΩΥΣΗΣ ΚΑΤΑΦΕΥΓΕΙ ΣΤΗ ΜΑΔΙΑΜ

ΚΕΦ. 3: Η ΚΛΗΣΗ ΤΟΥ ΜΩΥΣΗ ΚΑΙ Η ΦΛΕΓΟΜΕΝΗ ΒΑΤΟΣ

ΚΕΦ. 4: Ο ΜΩΥΣΗΣ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ ΣΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ

Η ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΗ ΤΟΥ ΜΩΥΣΗ ΜΕ ΤΟ ΦΑΡΑΩ

ΚΕΦ. 5: Ο ΜΩΥΣΗΣ ΚΑΙ Ο ΑΑΡΩΝ ΣΤΟ ΦΑΡΑΩ

ΚΕΦ. 6: ΝΕΑ ΚΛΗΣΗ ΤΟΥ ΜΩΥΣΗ

ΚΕΦ. 6: Ο ΓΕΝΕΑΛΟΓΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΜΩΥΣΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΑΡΩΝ

ΚΕΦ. 7: ΟΔΗΓΙΕΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΣΤΟ ΜΩΥΣΗ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΑΑΡΩΝ

ΚΕΦ. 7: ΤΟ ΡΑΒΔΙ ΤΟΥ ΑΑΡΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΜΑΓΟΙ ΤΟΥ ΦΑΡΑΩ

ΟΙ ΔΕΚΑ ΠΛΗΓΕΣ ΤΟΥ ΦΑΡΑΩ

ΚΕΦ. 7: ΟΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ ΠΟΥ ΕΠΛΗΞΑΝ ΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ (ΤΟ ΑΙΜΑ ΤΟΥ ΝΕΙΛΟΥ, ΟΙ ΒΑΤΡΑΧΟΙ)

ΚΕΦ. 8: ΟΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ ΠΟΥ ΕΠΛΗΞΑΝ ΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ (ΟΙ ΒΑΤΡΑΧΟΙ, ΟΙ ΣΚΝΙΠΕΣ, ΟΙ ΣΚΥΛΟΜΥΓΕΣ)

ΚΕΦ. 9: ΟΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ ΠΟΥ ΕΠΛΗΞΑΝ ΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ (ΤΟ ΘΑΝΑΤΙΚΟ ΣΤΑ ΖΩΑ, ΤΑ ΕΛΚΗ, ΤΟ ΧΑΛΑΖΙ)

ΚΕΦ. 10: ΟΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ ΠΟΥ ΕΠΛΗΞΑΝ ΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ (ΟΙ ΑΚΡΙΔΕΣ, ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ)

ΚΕΦ. 11: Η ΠΡΟΑΝΑΓΓΕΛΙΑ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ ΤΩΝ ΠΡΩΤΟΤΟΚΩΝ

ΚΕΦ. 12: ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΠΑΣΧΑ ΤΩΝ ΕΒΡΑΙΩΝ

ΚΕΦ. 12: Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΠΛΗΓΗ (Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΩΝ ΠΡΩΤΟΤΟΚΩΝ)

Η ΕΞΟΔΟΣ ΤΩΝ ΙΣΡΑΗΛΙΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ

ΚΕΦ. 12: Η ΕΞΟΔΟΣ ΤΩΝ ΙΣΡΑΗΛΙΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ                    

ΚΕΦ. 13: Η ΑΦΙΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΠΡΩΤΟΤΟΚΩΝ - Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΩΝ ΑΖΥΜΩΝ                    

ΚΕΦ. 13: Ο ΘΕΟΣ ΣΥΝΟΔΕΥΕΙ ΤΟ ΛΑΟ ΣΤΗΝ ΕΡΗΜΟ                    

ΚΕΦ. 14: Η ΔΙΑΒΑΣΗ ΤΗΣ ΕΡΥΘΡΑΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ                    

ΚΕΦ. 15: Η ΩΔΗ ΤΟΥ ΜΩΥΣΗ                    

Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ ΙΣΡΑΗΛΙΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΡΗΜΟ

ΚΕΦ. 15: ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗ ΜΕΡΡΑ

ΚΕΦ. 16: ΓΟΓΓΥΣΜΟΣ ΤΩΝ ΙΣΡΑΗΛΙΤΩΝ - Ο ΚΥΡΙΟΣ ΣΤΕΛΝΕΙ ΤΟ ΜΑΝΝΑ ΚΑΙ ΤΑ ΟΡΤΥΚΙΑ

ΚΕΦ. 16: Η ΑΡΓΙΑ ΤΟΥ ΣΑΒΒΑΤΟΥ

ΚΕΦ. 17: Ο ΜΩΥΣΗΣ ΒΓΑΖΕΙ ΝΕΡΟ ΑΠΟ ΤΟ ΒΡΑΧΟ

ΚΕΦ. 17: Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΜΑΛΗΚΙΤΕΣ

ΚΕΦ. 18: ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΙΟΘΟΡ ΣΤΟ ΜΩΥΣΗ - Ο ΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΔΙΚΑΣΤΩΝ

ΟΙ ΔΕΚΑ ΕΝΤΟΛΕΣ

ΚΕΦ. 19: ΟΙ ΙΣΡΑΗΛΙΤΕΣ ΣΤΟ ΟΡΟΣ ΣΙΝΑ

ΚΕΦ. 20: ΟΙ 10 ΕΝΤΟΛΕΣ

ΑΛΛΕΣ ΕΝΤΟΛΕΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΟ ΜΩΥΣΗ

ΚΕΦ. 21: ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΟΥΛΟΥΣ, ΤΙΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΙΔΙΟΚΤΗΤΑ ΖΩΑ

ΚΕΦ. 22: ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ, ΤΗΝ ΗΘΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ

ΚΕΦ. 23: ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ

ΚΕΦ. 23: ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΙΚΟ ΕΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ - ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ

ΚΕΦ. 23: ΥΠΟΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΔΗΓΙΕΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΙΣΡΑΗΛΙΤΕΣ

ΚΕΦ. 24: Η ΕΠΙΚΥΡΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ - Ο ΜΩΥΣΗΣ ΣΤΟ ΟΡΟΣ ΣΙΝΑ

ΚΕΦ. 25: ΕΝΤΟΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΚΙΒΩΤΟΥ ΤΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ

ΚΕΦ. 25: ΕΝΤΟΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΠΡΟΘΕΣΕΩΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΤΑΦΩΤΗΣ ΛΥΧΝΙΑΣ

ΚΕΦ. 26: ΕΝΤΟΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΣΚΗΝΗΣ ΤΟΥ ΜΑΡΤΥΡΙΟΥ

ΚΕΦ. 27: ΕΝΤΟΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΘΥΣΙΑΣΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ

ΚΕΦ. 28: ΟΙ ΣΤΟΛΕΣ ΤΩΝ ΙΕΡΕΩΝ

ΚΕΦ. 29: Η ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΑΑΡΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΓΙΩΝ ΤΟΥ

ΚΕΦ. 29: ΟΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ

ΚΕΦ. 30: ΕΝΤΟΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ

ΚΕΦ. 31: ΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΣ ΤΗΣ ΣΚΗΝΗΣ ΤΗΣ ΜΑΡΤΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΙΒΩΤΟΥ

Η ΑΠΙΣΤΙΑ ΤΩΝ ΙΣΡΑΗΛΙΤΩΝ

ΚΕΦ. 32: Η ΑΠΙΣΤΙΑ ΤΩΝ ΙΣΡΑΗΛΙΤΩΝ - ΤΟ ΧΡΥΣΟ ΜΟΣΧΑΡΙ                

ΚΕΦ. 33: ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΗΣ ΣΚΗΝΗΣ ΤΟΥ ΜΑΡΤΥΡΙΟΥ - ΥΠΟΣΧΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ

ΚΕΦ. 34: ΟΙ ΔΕΥΤΕΡΕΣ ΠΕΤΡΙΝΕΣ ΠΛΑΚΕΣ - Η ΔΙΑΘΗΚΗ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ

Η ΣΚΗΝΗ ΤΟΥ ΜΑΡΤΥΡΙΟΥ ΚΑΙ Η ΚΙΒΩΤΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ

ΚΕΦ. 35: ΟΙ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ - Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟ  

ΚΕΦ. 35: Ο ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΣΚΗΝΗΣ - ΟΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ  

ΚΕΦ. 36: Ο ΛΑΟΣ ΦΕΡΝΕΙ ΤΙΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ ΤΟΥ  

ΚΕΦ. 36: Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΩΝ ΙΕΡΑΤΙΚΩΝ ΣΤΟΛΩΝ  

ΚΕΦ. 37: Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΣΚΗΝΗΣ ΤΟΥ ΜΑΡΤΥΡΙΟΥ

ΚΕΦ. 38: Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΗΣ ΚΙΒΩΤΟΥ ΤΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ

ΚΕΦ. 38: Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΘΥΣΙΑΣΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΙΕΡΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ

ΚΕΦ. 39: ΤΑ ΥΛΙΚΑ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ ΓΙΑ ΤΗ ΣΚΗΝΗ ΤΟΥ ΜΑΡΤΥΡΙΟΥ

ΚΕΦ. 40: ΤΟ ΣΤΗΣΙΜΟ ΚΑΙ Ο ΚΑΘΑΓΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΣΚΗΝΗΣ ΤΟΥ ΜΑΡΤΥΡΙΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου